ПОДСЕТНИК ЗА УСПЕШНО УЧЕЊЕ

 

Пре почетка учења најважније је бити мотивисан, имати вољу, жељу, намеру да се нешто научи. Ако немаш намеру да научиш градиво, а читаш га зато што те родитељи или наставници терају, нећеш га разумети и запамтити.Чињеница је да учење није баш најзабавнија ставр на свету. Често бисмо радије радили нешто друго него учили. Зато најпре треба да имаш позитиван став према учењу и школи и да схватиш зашто је учење битно у животу. Интересовања се веома брзо шире, а што више сазнамо о одрећеној ствари, може нас више и заинтересовати. Нпр. лекција из историје ти на први поглед није занимљива, али уколико пронађеш неке податке из енциклопедије, са интернета, својим речима тумачиш градиво, поставиш себи питања на која покушаш да наћеш одговор, направиш подсетник, нацрташ слику везану за лекцију...већа је вероватноћа да пронађеш нешто што може да те заинтересује.

КОНЦЕНТРАЦИЈА

Шта да радиш када ти мисли лутају и не можеш да се сконцентришеш на рад?

У почетку свима учење тешко иде јер је почетна лењост нормална. Заустави у старту почетну лењост, покажи намеру да запамтиш. Појачај своју вољу (намеру да научиш) и напор. Сети се шта очекујеш да постигнеш учењем.   

 

ЗАПАМТИ


ЦИЉ УЧЕЊА  + НАМЕРА ДА СЕ НЕШТО НАУЧИ + ТРУД = КОНЦЕНТРАЦИЈА

 

1) Одлуку о учењу мораш донети сам!

2) Пробај да се заинтесресујеш за градиво – процени шта можеш да повежеш са свакодневим животом, хобијем, знањем које већ имаш.

3) Постави себи циљ у учењу!

4)Такимичи се самим собом!

5) Развијај своја интересовања. Лакше ћеш научити градиво у коме нађеш нешто што те интересује.

6) Покажи намеру (вољу) да учиш, памтиш, напредујеш!  У почетку свима учење тешко иде јер је почетна лењост нормална! Заустави лењост у старту!

7) Награди себе за успех који постигнеш.

 

КОРИСНИ ПРЕДЛОЗИ ЗА УЧЕЊЕ

 

Description: http://www.dbcgroup.ie/wp-content/uploads/2011/08/School-Books.jpg

Description: http://cdn.graphicsfactory.com/clip-art/image_files/image/1/664821-desk-chair.gif 

 

 

-          Стално учи у својој соби, или, ако немаш своју собу, треба да имаш свој радни кутак. Ако увек учиш на истом месту, када му приђеш, твој мозак и тело ће бити спремни за учење!
Нека се на столу налази само онај школски прибор који је потребан за учење одређеног предмета (уредност је битна за учење).

-          Учи у добро проветреној просторији.

-          Док учош седи усправно за столом (немој лежати).

-          При преласку са учења једног предмета на други, направи паузу.

-          Лекцију читај у себи (да не би губио енергију) а преслишавај се наглас(тако ћеш чути себе и уочити где грешиш и где си несигуран).

-          Покушај да учиш најмање два дана пре одговарања, а дан пред одговарање да поновиш. Тако ћеш брже научити и дуже памтити.



 

МЕТОДЕ ЕФИКАСНОГ УЧЕЊА

Технике ефикасног учења су веома једноставне и потребно је само да навикнеш да их долседно употребљаваш.

 

 

1)      ПОЧЕТНИ ПРЕГЛЕД ГРАДИВА

Циљ почетног прегледа је да стекнеш увид о главним темама, појмовима који се уче. Требало би једном да прочиташ лекцију без задржавања на појединостима и уз то обратиш пажњу на наслове, поднаслове, слике, графиконе, предговор, резиме иза лекције...

2)      ПОСТАВЉАЊЕ ПИТАЊА

Пре него што почнеш са детљнијим читањем лекције пробај да најпре поставиш питања и за одговорима трагаш у лекцији.  Та питања напиши у своју свеску за вежбање. Пре читања мораш себи постављати одређена питања:

   Примери: Који је главни проблем у овој лекцији? Кроз које примере је објашњена главна замисао лекције? Који су нови појмови и изрази у тексту?

3) ЧИТАЊЕ ЛЕКЦИЈЕ

            Сада пажљиво читаш лекцију у целини. Док читаш, размишљаш и трудиш се да разумеш и запамтиш оно што је најважније и да повежеш то што читаш са нечим што већ знаш (и то не само са знањем из школе, него и са телевизије,интернета,  енциклопедија...итд).  Док читаш, важно  је да се издвоји оно што је битно, а то ћеш успети ако лекцију проучаваш истраживачки, размишљајући о њој. Пасуси обично имају главну идеју, а задатак ученика је да издвоји, пронађе ту идеју. Најбоље је да се при првом читању сконцентришеш на основне, важне ствари а у другом да обратиш пажњу и на значајне детаље. Важно је да разумеш оно што учиш, јер оно што добро разумеш ћеш брже запамтити.

            Када си пажљиво прочитао лекцију можеш да кренеш на подвлачење. Само мораш водити рачуна да  текст не подвлачиш при првом читању, већ при другом или трећем (тек ће ти онда бити јасно шта треба да подвучеш).  Подвлачиш најбитнија места у тексту, главне идеје, појмове...Одреди којом бојом ћеш подвлачити најбитније а којом мање битне ствари. Не треба подвлачити читаве реченице због једног податка,  већ само реч или неколико речи за које сматрамо да су најбитнији у одређеној реченици.

Увек учи са оловком у руци и припремљеном свеском за вежбање. Читање без бележења, записивања, подвлачења убрзо постаје монотоно.

После подвлачења следи писање подсетника. Подсетник се прави тако што се на посебном папиру (или свесци) испишу главне тезе, подаци, идеје из садржаја лекције, после сваког пасуса. Кратак подсетник може се маштовито урадити, користећи неколико боја, издвајањем најбитнјих података из лекције, писањем детаља који су важни или који се теже памте...Али, битно је да не помислиш да ти је кратак подсетник довољан за учење. Учиш и даље из књиге, а подсетник ће ти помоћи да брже схватиш и научиш лекцију, да се подсетиш непосредно пре часа... После читања препричаваш пасус по пасус, имајући у виду целу лекцију.

4) ПРЕСЛИШАВАЊЕ

             Преслишавање представља активно вежбање онога што учиш, даје ти повратну информацију колико си научио. Дакле, кадасе преслишаваш ти у ствари покушаваш да се сетиш градива које си читао. Запамти да је преслишавање услов дужег памћења градива. Најбоље је преслишаати се својим речима, осим када учиш песмце, формуле и сл. Можеш се преслишавати наглас или у себи, или чак писмно.

Вероватно ти се некада десило да мислиш да добро знаш лекцију, а да на часу не успеш да се сетиш основних ствари. Зато је корисно да без гледања у књигу препричаш лекцију. За преслишавање је неопходно уложити велики умни напор, али се на крају исплати, помаже ти да учврстиш знање и да сазнаш шта је то што још мораш да утврдиш. Уколико се после учења преслишаваш, имаћеш више самопоуздања, лакше ћеш одговарати на часу, имаћеш мању трему...

5) ПОНОВО ПРЕГЛЕДАЈ – УТВРДИ ГРАДИВО

Поново прегледај целу лекцију, слике, илустрације, графиконе,питања после текста,  провери да ли си све разумео...